Révész utcai áramfejlesztő telep

2019.04.05

Révész utcai áramfejlesztő telep

Budapest, XIII. ker. Révész u. 18. 


Megszűnt az 1930-as években A villamosvasutak elterjedésével a vállalatok saját erőműveket és áramfejlesztő-telepeket létesítettek, melyek a legkülönbözőbb feszültségű és fajtájú áramot szolgáltatták. A XX. század elején azután az országos erőtelepek az üzemgazdasági szempontból előnyösebb 10.000 V feszültségű, 50 periódusú váltóáram termelésére tértek át. 


A Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) 1908. február 3-ra a Révész utcában korszerű központi áramfejlesztő telepet épített, amely már ilyen áramot termelt és a felsővezetékes vonalak áramellátását szolgálta. Ehhez egy áramátalakító állomás is csatlakozott. A kazánok fűtésére szolgáló szén fogadására 1909-ben iparvágányt létesítettek, mely a MÁV balparti körvasút Lipótváros állomásához csatlakozott 338 m hosszban. Az ún. Kőtéren keresztül az iparvágány összeköttetésbe került a BVVV 1903. december 3-án kiépített Pozsonyi utcai vonalával is (a Dráva utcai vonalat csak 1911. március 29-én adták át). A környék elrendezését az alábbi ábra szemlélteti.

Az áramfejlesztő és környékének iparvágányai 1923-ból
Az áramfejlesztő és környékének iparvágányai 1923-ból
A BVVV 1-es mozdony az 1960-as években a Fogaskerekű telepén
A BVVV 1-es mozdony az 1960-as években a Fogaskerekű telepén

Érdekesség volt, hogy a szénszállító iparvágányt nem a MÁV, hanem a BVVV szolgálta ki. Ehhez 1908-ban házilagosan építettek egy villanymozdonyt (BVVV 1-es pályaszámú), mely a Révész utcai erőműbe küldött szénszállítmányokat Lipótváros (a későbbi Vizafogó) állomásról az erőmű villamosított szénfogadó iparvágányán az erőmű területére vontatta be.

Az 1923-ban létrejött Budapest Székesfőváros Közlekedési Rt. (BSZKRT) átvette a városi vasúti társaságok többségét egyes helyiérdekű vasutakkal együtt. Ekkorra az áramfejlesztő telepek egy részét fokozatosan megszüntették, az áram mind nagyobb részét az Elektromos Művektől vásárolták. 1923-ban a Révész áramfejlesztő telep a Révész, Kertész, Kőbánya-Őrház, Ferencváros, Kispest alállomásokat táplálta.

A BVVV 1-es pályaszámú mozdonyát 1923-ban 7020-ra számozták át.


A BSZKRt. megalakulásakor a Révész utcain kívül még a Pálffy utcában volt áramfejlesztő telep. Mivel azonban az itt termelt áram feszültsége és periódusszáma eltért az országos szabványtól, ezért ezt a telepet a BSZKRt. megszüntette. Ezzel párhuzamosan - még a megszüntetés előtt - megkezdték a Révész utcai telep rekonstrukcióját.


A telep fejlesztése azonban nem fejeződött be. Ebben az időben kezdődött meg ugyanis az energiatermelés országos hálózatának kiépítése. A sok kis erőmű helyett gazdaságosan működő nagy hőerőműveket létesítettek s ezeket összekapcsolták.

Az együttműködés új szakasza kezdődött 1930-ban a Bánhidai Erőmű megépítése után. Az elsősorban vasút-villamosítás érdekében készült erőművet ugyanis úgy tervezték, hogy a főváros számára is szolgáltathatott villamos energiát. Két 100 kV feszültségű távvezeték épült Budapest irányába, fogadásukra pedig a Magyar Dunántúli Villamossági Rt. a Kőtéren 100/10 kV-os transzformátorállomást létesített. Az energia átadás-átvétel érdekében a Kőtéri mellé felépült a Budapest Székesfőváros Elektromos Művei (B.Sz.E.M. - ELEMŰ) Kárpát utcai állomása (Kárpát utca 30-32.) és harmadikként csatlakozott az együttműködéshez Révész utcai erőművével a BSZKRt. is. Az áramvételezés Bánhida felől 1930. június 24-én kezdődött egy ideiglenes berendezésen keresztül, miután a Kárpát utcai alállomás csak 1931-ben került üzembe.

Ettől az időponttól kezdve a Révész utcai erőművet egyre kisebb mértékben, többnyire csak tartaléknak használták. Egy 1933. évi BSZKRt. kimutatás szerint a vállalat összes villamosenergia felhasználásának már csak 6,5 %-át termelték a Révész áramfejlesztőben, a többit a Magyar Dunántúli Villamos Rt-től vásárolták.


A tartalékolt erőmű helyességéről így emlékszik meg a BSzKRT korabeli évkönyve: 

"Óvatosságunk helyes előrelátásnak bizonyult, mert a kezdet nehézségei folytán a bánhidai erőmű áramszolgáltatása eleinte több ízben is megszakadt és több-kevesebb üzemzavart okozott. Emlékezetes az 1932. év karácsonyán bekövetkezett üzemzavar, amely a téli hidegben éppen Karácsony vasárnapján órákra megbénította a főváros villamos közlekedését. Ennek a súlyos zavarnak az volt az oka, hogy a közép-európai téli időjárásban szinte példátlanul nagyfokú zúzmaraképződés miatt a bánhidai erőmű távvezetéke a rárakódott zúzmara súlya alatt leszakadt."

1935-ben az iparvágány még a BSZKRt. állagában volt. Hossza ekkor 271 m-t tett ki, kitérőinek száma: 4.

1939. decemberében az ipartelepet a Fővárosi Erőmű vette át, az iparvágány kikerült a BSZKRt. kezeléséből, kiszolgálását a továbbiakban vélhetően a MÁV végezte. A későbbi villamosvasúti rajzokon a Kő téri vágánykapcsolat időnként nem került ábrázolásra. 

Részlet a  kerületi szabályozási tervből a régi vágányok kiemelésével
Részlet a kerületi szabályozási tervből a régi vágányok kiemelésével

A Fővárosi Villamosvasút (FVV) 1955-ben tárgyalást folytatott a Vizafogó állomáshoz csatlakozó iparvágányok kiszolgálásának átvételéről. A tervek között szerepelt a Fővárosi Erőmű Révész utcai telepe kiszolgálásának átvétele is - Kőtér átmenettel. A kezdeményezést azonban a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium (KPM) nem támogatta, így az nem valósulhatott meg..
A vágánykapcsolat a villamos és a vasút között egészen 1970-ig megvolt, ekkor bontotta azt el a BKV.

Az alábbi térképrészlet az 1960-as évekbeli állapotot mutatja:

Az 1970-es években a környező gyárak és ipartelepek nagy része megszűnt, az iparvágányok száma lecsökkent. A környéken nagyszabású lakótelep-építések kezdődtek. A Dráva utca vonalától délre eső hajdani balparti körvasúti vontatóvágány a csatlakozó iparvágányokkal megszűnt, a villamosvasúti keresztezést 1976-ban bontották el. A Révész utcai erőmű kazánjait a 70-es évek első felében gázkazánokra cserélték, amelyek nem igényelték a vasúti szállítást. Az iparvágány ebben az időszakban szűnhetett meg végérvényesen.

Egy Stuka halad el az áramátalakító előtt, jobbra látszik az Elmű kőtéri kapcsolóháza
Egy Stuka halad el az áramátalakító előtt, jobbra látszik az Elmű kőtéri kapcsolóháza

A telephelyen jelenleg is működik a Dráva utcai BKV áramátalakító, mely 1977. novemberéig a villamosvonalat látta el árammal, annak megszűnte óta a trolibuszvonalat táplálja. A BSZKRt. áramfejlesztő telepének épülete megvan, az jelenleg a Budapesti Erőmű ZRt. Révész Fűtőműve. Az Elmű alállomása is tovább üzemel a Kárpát utcában. 

  • Felhasznált irodalom: Sali Emil: Budapest közműrendszerei, 
  • Sitkei Gyula: A magyar villamosenergiarendszer üzemirányításának története
  • Juhász Erzsébet: Százéves a budapesti balparti körvasút, Vasúthistória Évkönyv 1989.
  • A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada, a BKV kiadványa 1987.
  • Dr. Kubinszky Mihály-Lovász István-Villányi György: Régi magyar villamosok, Budapesti Városvédő egyesület, 1999.
  • A BSzKRt. tíz évi működése 1923-1933. BSzKRt, 1934.
  • BSZKRt. jegyzőkönyv 1936.
  • Hamster oldala: Elveszett sínek

Forrás:  Villamosok.hu

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el